Friday, November 5, 2010

KENAPA DERHAKAI IBU

Aku senang melihat Bonda didepan matakuAku gembira duduk disampingnya tanpa berkata apapunBerada dekatnya, sudah cukup rahmat Allah melimpah
Namun, dari kejauhan aku melihatSeorang anak, dengan lantang meninggikan suara dihadapan ibunya
Aku tidak betahIngin sahaja aku memberikan buah pukul kepada anak tersebutNamun, Islam tidak ajar cara begituAku orang Islam, tidak boleh ikut nafsu semata
Aku melangkah ke arah ibu tua ituDia merintih, menangis diperlakukan sedemikian
Kenapa Wahai Ibu Tua?Anak aku tidak terima aku yang miskin hinaSebab itu dia menghalau aku jauh dari hidupnya
Allahuakbar.
Wahai anak yang sudah besar panjangSyaitan apakah yang merasuk fikiranmuSehinggakan ibu yang banyak berjasa ituKau tendang jauh dari hidupmu
Apa jiwamu sudah besar berdepan dengan api neraka?
Kenapa pada ibumu kau lemparkan derhakaApa kau sudah lupa segala makan minum muSiapa yang bersusah payah memikirkan dan menyediakanKau sudah lupa siapa?
Kau sudah lupa pada ayat iniAyat cinta dari AllahPada ayat 17 surah al-Ahqaf
Aku sayang pada ibumu yang tua ituDia insan mulia lagi berbudiDan aku sangat kasihan padamuApakah hari esok kau masih menyedari kesilapanmu
Kenapa kau derhakai ibu tua ituApakah kerana engkau malu punya ibu seperti ituTua, miskin dan tidak setaraf denganmu.Haha. Kau lupa, kau lagi hina
Aku menangis. Menangis kerana manusia seperti kauYang sanggup memperlakukan ibumu seperti itu
Kunci syurga bagimu, Allah sudah berikannya kepada ibumuEngkau sudah buang ibumuMaka dapatkah lagi engkau untuk memasuki syurgaItu, pada ibumu yang kau katakan hinaAda kunci di sana
Kenapa derhakai IbuCintailahi.com
Kembalilah kepadanyaKucup kedua belah kakinyaSebelum kau terlambat melakukannyaWahai anak dirasuk syaitan
Kenapa diderhakai IbuSedangkan kau punya jiwa yang kecil!

No comments:

Post a Comment